Jak planować posiłki? Od czego zacząć? Te pytania wracają do mnie jak bumerang. Nic dziwnego – planowanie posiłków to skomplikowany temat. Ale tylko na początku! laughing Nie od dziś wiadomo, że najgorzej jest zacząć. Przyznam, że od kilku miesięcy jestem wielką fanką planowania menu. Lubię gdy wszystko z góry jest ustalone, a ja nie muszę każdego ranka głowić się co ugotować i lecieć po zakupy. Wtedy cały dzień jest zorganizowany i wszystko jakoś sprawniej idzie. Gotowanie staje się przyjemnością, bo wiem, że składniki mam pod ręką i niczego mi nie zabraknie.

Planowanie menu

Zdaję sobie sprawę, że dla niektórych z Was planowanie obiadów to abstrakcja. Przykro mi – mam złą wiadomość – zdrowe żywienie lub zmiana nawyków się nie uda, jeżeli nie będziesz planować posiłków (przynajmniej na początku). Powiedz szczerze – po co sięgniesz po powrocie do domu? zmęczona, głodna i przez to zła na cały świat? W lodówce pusto, zakupy niezrobione, obiad niezaplanowany, a w szufladzie tylko ciasteczka i czekolada? Tak dokładnie – sięgniesz po czekoladę. To tak jak ja… kiedyś. Ewentualnie zamówisz kolejny raz pizzę lub jakąś zapiekankę. Jeśli zainwestujesz kilka chwil w tworzenie menu, za jakiś czas stanie się to dobrym nawykiem i będzie całkiem naturalne. Pamiętam jak kilka lat temu koleżanka mówiła mi, że robi plan posiłków na cały miesiąc – wtedy wydawało mi się to bardzo sztywne. Po co ustalać menu na cały miesiąc? Czy wpisując dzisiaj „zupa pomidorowa w następny piątek”, będę miała ochotę ją zjeść akurat w ten dzień? Postanowiłam spróbować, ale nie planuję posiłków z góry na cały miesiąc. Najczęściej spisuje menu dwa razy w tygodniu, w sobotę i w środę.

Jak planować posiłki?

Wyznacz dzień planowania posiłków

Wybierz jeden lub dwa dni w tygodniu i przyjmij, że to będą „dni planowania”. Przed planowaniem przejrzyj swoje zapasy. Zobacz co masz w lodówce, zamrażarce i spiżarce. Może uda się stworzyć jakiś obiad z produktów, które wymagają natychmiastowego użycia?

Pomyśl o harmonogramie

Zastanów się, kiedy masz czas na gotowanie. Jeśli wiesz, że będziesz miała zajęte popołudnie to zaplanuj szybki obiad. Kluczowym aspektem komponowania menu jest znajomość ograniczeń czasowych. Kiedy dzień jest napięty zaplanuj obiad, który jest szybki w przygotowaniu – nieskomplikowany. Jeśli w piątek wracasz późno do domu to oczywiste, że nie zrobisz klusek śląskich, surówki z buraczków i mięsa na trzy sposoby! Możesz natomiast dzień wcześniej ugotować kaszę lub ryż, a na drugi dzień dogotować warzywa. A jeśli masz trochę więcej czasu możesz poeksperymentować w kuchni gotując coś nowego.

Stwórzcie listę posiłków
Zapytaj swoich domowników, co mają ochotę zjeść w nadchodzącym tygodniu. Nie musisz wszystkiego wymyślać sama. Niech każdy członek rodziny napisze listę swoich ulubionych dań. Plusem wspólnego planowania jest pewność, że posiłki będą zjedzone przez dzieci. Bez wątpienia będą szczęśliwe gdy zobaczą swoje ulubione danie i dumne, że przyczyniły się do stworzenia menu. Raz zaplanowaną listę posiłków możesz wykorzystać ponownie za kilka tygodni.

Możecie stworzyć taki spis i na podstawie tych zagadnień szukać pomysłu na obiad:

Makaronowa uczta w poniedziałek
Chiński wtorek
Jaglana środa
Ostry czwartek
Bezmięsny piątek
Lekka sobota
Nowa niedziela
Zrób listę zakupów

Dzięki takiej liście zaopatrzysz się we wszystkie produkty potrzebne do przygotowania posiłków. Oprócz tego lista pomoże ograniczyć Ci robienie zakupów pod wpływem impulsu. Ze spisem produktów szybko wypełnisz koszyk i nie stracisz czasu na długie zastanawianie się „co kupić” ?

Korzyści z planowania menu

Planowanie pozwoli zaoszczędzić Ci czas. Tak, wiem – na początku każdego tygodnia trzeba poświęcić trochę czasu na sporządzenie tego planu i listy zakupów. Ale teraz pomyśl, ile razy otwierałaś lodówkę, otwierałaś szafki przeglądając produkty z nadzieją, że za chwilkę coś wymyślisz i stworzysz obiad. Ile czasu upłynęło zanim faktycznie zaczęłaś gotować? A jak się okazało, że już wymyśliłaś ten cholerny obiad to………….zabrakło Ci jednego składnika. Znasz to?

Planowanie menu pomoże Ci w przygotowywaniu zdrowych posiłków. Eliminujesz ze swojego jadłospisu fast-foody, niezdrowe przekąski, po które często sięgamy w chwili kryzysu. Nie ma nic na obiad – żadnych planów, to szybko kupię frytki/hamburgera/zjem ciastko i po kłopocie, obiad z głowy -uffffff. N I E. Zaplanuj zdrowe, wartościowe posiłki dla swojej rodziny.

Planowanie menu to oszczędność nie tylko czasu, ale też pieniędzy. Dzięki konkretnej liście zakupów ograniczamy wycieczki do sklepu. Oprócz tego zakupione produkty nie marnują się w lodówce.

Czytając tego posta, nie myśl sobie, że jestem Perfekcyjną Panią w kuchni i mam zawsze wszystko zaplanowane od a do z. Tak nie jest. W życiu różnie bywa i czasami nie uda nam się wypisać posiłków. Wtedy z dnia na dzień coś wymyślam, robię zakupy…i….tęsknie do tych dni, kiedy wszystko jest zaplanowane i kartka z naszym spisem wisi sobie w kuchni na ścianie. Choć doceniam spontaniczność i wolność gotowania bez planu, to po krótkim czasie takiej „wolności” staje się niewolnikiem , który musi ustalać posiłki dla całej rodziny.

%d bloggers like this: