Żywienie dziecka i 10 mitów

Jeszcze z kilka lat temu sama wierzyłam praktycznie we wszystkie wymienione poniżej mity. Większość z nas wpadła w pułapkę ślepo wierząc producentom i ich sztuczkom. Sprawdź swoją wiarę laughing i daj znać w komentarzu w ile kłamstw nadal wierzysz, a w ile wierzyłaś jeszcze kilka lat temu?

10 mitów na temat żywienia dzieci

1. Dzieci powinny jeść kaszki “dla dzieci”.

Wszyscy chyba znamy znane marki kaszek, które zapełniają półki supermarketów i drogerii. Niestety jesteśmy tak omotani reklamami i całym marketingiem, że czasami nie sprawdzamy dokładnie składu, bo wierzymy, że jak coś jest dla dzieci, to musi być zdrowe. Niestety tak nie jest. Zobacz skład popularnych kaszek i przeanalizuj. Chyba trochę dużo tego jak na pierwszą kaszkę po 4 miesiącu?! 4 miesiąc i bach – olej palmowy, cukier i aromaty. Czy mały brzuszek dziecka jest na to przygotowany?

U

Składniki

Mleko modyfikowane 48% (odmineralizowana serwatka w proszku ( z mleka), odtłuszczone mleko w proszku, oleje roślinne (palmowy, rzepakowy, kokosowy, słonecznikowy), lecytyna sojowa), mąka ryżowa 40%, cukier, owoce 3,8% (płatki bananowe 3,8%), witaminy i składniki mineralne (C, E, tiamina (B1), B6, A, biotyn a(B7), D, wapń, żelazo, jod), maltodekstryna, naturalny aromat bananowy.

2. Dziecko musi pić soki.

Nie musi – dziecko musi pić wodę, bo woda gasi pragnienie. Zamiast soku jabłkowego podaj jabłko, a do picia wodę smile

3. Jogurty “owocowe” są zdrowe.

Niestety nie są. Jogurty o smaku owocowym, mają w składzie śladowe ilości owoców. Oprócz owoców masa innych składników, które w ogóle nie są potrzebne ani Tobie, ani Twojemu dziecku. Sprawdż jaki jogurt wybrać dla dziecka.

4. Płatki śniadaniowe (np. kulki czekoladowe) to idealne śniadanie dla dzieci.

To chyba jedna z najgorszych propozycji z rana dla dziecka. A tutaj dowód:
U

Składniki

mąki (66,0%) [pszenna pełnoziarnista (45,4%), kukurydziana, ryżowa], cukier, syrop glukozowy, kakao (6,2%), olej palmowy, kakao o obniżonej zawartości tłuszczu (0,5%), sól, regulator kwasowości (fosforany sodu), aromat naturalny, substancje wzbogacające: witaminy i składniki mineralne (niacyna, kwas pantotenowy, witamina B6, ryboflawina (B2), tiamina (B1), kwas foliowy, witamina D, wapń, żelazo), %

Zamiast gotowych płatków, ugotuj płatki owsiane, ryżowe lub kaszę np. jaglaną.

5. Dzieci nie mogą jeść pieczarek.

Dzieci nie mogą jeść grzybów leśnych. Pieczarki (grzyby hodowlane) jak najnardziej mogą pojawiać się na talerzu dziecka.

6. Woda smakowa jest zdrowa

Stoi koło wody, wygląda jak woda i chyba tylko tyle ma z wodą wspólnego – stoi na tej samej półce. Tak naprawdę to napój z cukrem i regulatorem kwasowości. Kiedyś kupiłam przez pomyłkę małą butelkę – sięgnęłam w pośpiechu, no i uwagę przyciągnęła naklejka smerfów, które Lila uwielbia. Odkręciłam, dałam Lilce iiiiii “Mamo, to nie woda”! Jabłkowy napój o bardzo dziwnym, kwaśnym posmaku z aromatami, fuj!

7. Pierwsze ciasteczka są zdrowe, bo stworzone dla najmłodszych

Pierwsze ciasteczko, które możesz bez wahania podać dziecku to dwuskładnikowe, upieczone w domu wink Takie polecam, od takich my zaczynaliśmy. A tutaj składniki “pierwszych ciasteczek”:

U

Składniki

mąka pszenna* 47%, cukier*, skrobia pszenna*, oleje roślinne* (palmowy***, słonecznikowy*), mleko* chude w proszku, substancja spulchniająca: wodorowęglan potasu, wyciąg z wanilii Bourbon, witamina B1

Zamień sklepowe na domowe! 

Dzieci uwielbiają biszkopciki – możesz je zrobić sama w domu, są naprawdę proste i szybkie w przygotowaniu. W e-booku “Gotuj zdrowo i wychowaj Małego Smakosza BLW” znajdziesz przepisy na desery bez dodatku cukru ( w tym “zdrowszych” zameinników np. syropu klonowego czy daktyli). Przepis na domowe biszkopciki bez grama cukru to HIT dla maluchów, które nie ukończyły roku. 

8. Rozszerzanie diety trzeba zacząć po 4 miesiącu życia

Niestety takie myślenie jest spowodowane tym, że w sklepach można znaleźć słoiczki i inne produkty z napisem “po 4 miesiącu”. Według najnowszych zaleceń dietę dziecka zaczynamy rozszerzać po 6 miesiącu – niezależnie od tego, czy maluch jest karmiony piersią czy mlekiem modyfikowanym. 

9. Dzieci nie lubią zdrowego jedzenia

Hmmmmm. Hmmmm laughing No czasami tak jest, ale jak dziecko ma polubić te ZDROWE jedzenie skoro od pierwszego kęsa jest karmione niezdrowym? Ostatnio stałam w kolejce i mama kupiła dziecku wafelki na wagę, a później dyskutowała ze sprzedawcą, że córka w sklepie tylko tak chętnie je, w domu już nic – trzeba za nią ganiać i prosić. Dziewczynka na pewno nie lubi zdrowego jedzenia (jeszcze mama co chwile o tym przypomina wink i powtarza jak mantrę). A dlaczego tak jest? To juz zostawiam Tobie do przemyśleń wink

10. Dzieci muszą mieć specjalne jedzenie

Muszą i nie muszą. Właściwie to zależy od tego co wy – rodzicie jadacie. Na pewno dzieci nie muszę jeść słoiczków. Możesz podawać dania, które gotujesz dla rodziny o ile zawierają dużo warzyw, nie są solone (sól jest zakazana w diecie dziecka do 12 miesiąca życia), nie używasz gotowych torebek i wzmacniaczy smaku w płynie. 

 

Gotuj zdrowo i wychowaj Małego Smakosza

Nie wiesz jak ogarnąć zdrowe żywienie malucha? Do tej pory nie odżywiałaś się zbyt dobrze, ale przyszedł czas rozszerzania diety i marzysz, aby zmienić nawyki żywieniowe całej rodziny? Jeśli tak, to ten ebook jest dla Ciebie!

E-BOOK „Gotuj zdrowo i wychowaj Małego Smakosza – BLW” zawiera:

  • w sumie 50 przepisów (śniadanie, przekąski, zupy, obiady, kolacje, desery) dla maluchów / starszaków / rodziców
  • przejrzyste zdjęcia
  • cenne wskazówki
  • wstęp z ważnymi informacjami
  • odpowiedzi na najczęstsze pytania moich czytelniczek
  • informacje „jak gotować dla całej rodziny”
  • przepisy na domowe słodycze bez dodatku cukru rafinowanego ( i innych słodzideł), które możesz podać nawet niemowlakowi

 

 

ebook przepisy blw dla dzieci

%d bloggers like this: